Aanvraagformulier

Uploading...
fileuploaded.jpg
Upload failed. Max size for files is 10 MB.

Over je project

Max file size 8 MB
Uploading...
fileuploaded.jpg
Upload failed. Max size for files is 10 MB.
Max file size 8 MB
Uploading...
fileuploaded.jpg
Upload failed. Max size for files is 10 MB.
Max file size 8 MB
Uploading...
fileuploaded.jpg
Upload failed. Max size for files is 10 MB.

We zijn benieuwd naar jouw project!

Hoera! Je aanvraag is binnen,
we gaan ermee aan de slag.
Oeps! Er ging iets mis. Probeer het nog een keer.

Veelgestelde vragen

Hoe is Het Amsterdamsche Fonds ontstaan?

Vlak na de Bevrijding in 1945 was Amsterdam toe aan herstel en vernieuwing. Bestuurders van De Amsterdamsche Kring legden gezamenlijk kapitaal in om Het Amsterdamsche Fonds op te richten. Het doel was om Amsterdam na de zware bezettingsjaren weer te laten groeien en bloeien. Het Fonds bood financiële steun aan sociaal-culturele projecten die weinig tot geen andere financiering kregen. Sindsdien is de missie van het Fonds onveranderd: Amsterdammers ondersteunen om van Amsterdam een mooie, fijne stad te maken voor elkaar.

Hoe wordt Het Amsterdamsche Fonds gefinancierd?

Het Amsterdamsche Fonds heeft twee inkomstenbronnen: beleggingen en Geefkringen. Via beleggingen kunnen we elk jaar ongeveer € 40.000 besteden aan projecten. Daarnaast zijn we in 2024 gestart met het opbouwen van twee Geefkringen, één voor sociale cohesie en één voor cultuur.

Wat is een Geefkring en wie zitten daarin?

We streven naar twee actieve Geefkringen met ieder ongeveer 20 leden die jaarlijks 250 euro per persoon bijdragen, het bestuur adviseren en zelf projecten voorstellen voor ondersteuning. Leden van de Geefkringen zijn, net als de bestuursleden, allemaal lid van De Amsterdamsche Kring.

Hoe verschillen de Geefkringen Kunst & Cultuur en Sociale Cohesie?

Alle projecten moeten een bijdrage leveren aan het verbinden van Amsterdammers. Maar dat kun je op heel verschillende manieren doen:

  • Geefkring Kunst & Cultuur is er voor alle projecten waarin kunst en cultuur een belangrijke rol speelt. Denk aan projecten van kunstenaars, de kermis, samen kunst beleven of juist zelf maken. 
  • Geefkring Sociale Cohesie is er voor alle andere projecten. Denk aan praatgroepen, educatieve projecten of het uitdelen van gezond eten.
Wie kan een subsidie aanvragen?

Alle Amsterdammers kunnen een subsidie aanvragen, hiervoor hoef je dus geen lid te zijn van de Amsterdamsche Kring. Je hoeft zelfs geen stichting, vereniging of organisatie te zijn en kan dus ook alleen of met een groepje een aanvraag doen.

Wat zijn de criteria voor het aanvragen van een subsidie?

Alle aanvragen worden gelijk behandeld en beoordeeld volgens vaste criteria. We beoordelen je aanvraag op de volgende hoofdcriteria:

  • Draagt het project bij aan Amsterdam en haar inwoners? 
  • Is het project maatschappelijk relevant, bijvoorbeeld door innovatie, stimulering of het versterken van de sociale cohesie in de stad?
  • Wanneer start het project? (minimaal een maand na de sluitingsdatum, maximaal een jaar na de sluitingsdatum)

Ook kijken we naar:

  • Is het een afgebakend project?
  • De begroting (gaat het om reguliere exploitatiekosten? En wie zijn de andere financiers?)
  • Heeft Het Amsterdamsche Fonds al eerder een subsidie toegekend? (Subsidie wordt doorgaans maximaal één keer per twee jaar toegekend).
  • Is de aanvraag ingediend op voordracht van een lid van De Amsterdamsche Kring?
    (Dit biedt geen voordeel, we zijn gewoon nieuwsgierig).
  • Het richtbedrag voor een subsidie ligt tussen de €500 en €2000. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen wordt een hoger bedrag toegekend.
Welke aanvragen nemen jullie niet in behandeling?

De volgende aanvragen komen niet in aanmerking: 

  • Aanvragen voor het maken van een boek of een film.
  • Aanvragen binnen twee jaar na toekenning van een eerdere subsidie. 
  • Projecten met een winstoogmerk of commerciële oriëntatie.
  • Organisaties die buiten Amsterdam zijn gevestigd.
  • Projecten zonder een goed onderbouwd financieel plan.
Wanneer kan ik een subsidieaanvraag indienen?

De Geefkringen en het bestuur komen op verschillende momenten per jaar samen om aanvragen te beoordelen. De sluitingstermijnen voor het indienen van aanvragen zijn: 1 januari, 1 mei en 1 september. Alleen de aanvragen die via het online intakeformulier worden ingediend, worden behandeld.

Hoe vraag ik een subsidie aan?

Vraag eenvoudig een subsidie aan door het online intakeformulier hieronder in te vullen en te versturen. Zorg dat je alle benodigde documenten bijvoegt.

Let op: wij behandelen alleen aanvragen die via dit formulier worden verstuurd. Zorg ervoor dat je een samenvatting van één A4 en een begroting van maximaal één A4 (bij voorkeur in zwart-wit) bijvoegt.

Volg deze stappen:

  1. Vul alle vragen in op het online intakeformulier.
  2. Upload je financiële plan of budget.
  3. Upload  een scan van de Kamer van Koophandel (indien van toepassing).
  4. Stuur je uitgebreide projectplan via de website in.
Wat zijn de deadlines voor aanvragen?

Je kunt je aanvraag indienen vóór de volgende deadlines: 1 januari, 1 mei en 1 september.

Hoe maak ik mijn subsidieaanvraag compleet?

Zorg dat je aanvraag aan alle criteria voldoet en dat je alle benodigde bijlagen hebt toegevoegd:

  • Een begroting (als aparte bijlage)
  • Een korte samenvatting van je projectplan (maximaal 1 A4)

Incomplete aanvragen kunnen we helaas niet behandelen.

Wanneer worden de aanvragen beoordeeld?

De Geefkringen en het bestuur komen meerdere keren per jaar samen. Er zijn drie deadlines: 1 januari, 1 mei en 1 september. Je krijgt binnen zes weken na de deadline te horen of je aanvraag is toegekend, deels toegekend of afgewezen.

Hoe weet ik of mijn aanvraag is ontvangen?

Na het versturen van je aanvraag krijg je een bevestiging per e-mail.

Wanneer hoor ik of mijn aanvraag is goedgekeurd?

Binnen zes weken na de deadline krijg je per e-mail bericht over de beslissing rondom je aanvraag.

Verantwoording

We houden het graag simpel:

  • We ontvangen graag zo snel mogelijk informatie (tekst en beeld) over je activiteit, zodat we er aandacht aan kunnen besteden op onze website en onze Linkedinpagina.
  • Indien mogelijk ontvangen we graag een uitnodiging voor de activiteit, zodat Geefkring leden of leden van de Amsterdamsche Kring kunnen komen kijken, meedoen, supporten.
  • De verantwoording bestaat uit een foto van je activiteit (maximaal een maand na uitvoering)
  • ...en natuurlijk vinden we het leuk om te horen hoe het was!